Malva Adrell -

Ghana dag 3.

Vid detta laget var vi fortfarande väldigt taggade på att fota precis allting runt oss och hade dessutom en väldigt händelserik dag, så här kommer ett superinlägg med massa bilder!

Utdrag från min egna resedagbok: Idag började vi med att göra frukost själva, vi sov inte så länge så vi hade gott om tid. Frukosten blev juice (väldigt god), vitt bröd och nutella, nyttigt! Vi skulle möta upp Kofis kusin Angela för att gå till marknaden kl.10, men hon kom en halvtimme sent. Ghana! Annars gick det bra på marknaden, det var massa folk, fisk, grönsaker och som vanligt försäljare med allt på huvudet. Det hela var som en slingrig gång med massa stånd och små hus. Lite sunkigt och högljutt men kul! Alla började prata med oss på twi och fanti även om vi är vita (de kallar oss även vitingar hela tiden!) som om vi skulle förstå. Sen om man säger något på engelska själv hänger de på bättre. Dock bryter de så att ibland fattar man inte. Angela kände en del på marknaden så det var därför vi gick med henne, så sa hon när vi fick fota och så. Många tog i oss och ville att vi skulle fota.

Typiska Ghanaska stadsgatan. Väldigt mycket överallt helt enkelt.

Här nedan kommer massa bilder från Meet Kate Foundation. Det är en privatskola som Angela jobbar på och Kofis mamma äger, så vi var där flera gånger. Först och främst är det då en skola, men de har även en barnhems-del som några amerikanare sponsrade.

Ungefär här bytte jag och Emma kamera, så dessa bilderna har Emma fotat:
Sovstund, lite brutalt sådär.
Dessa barnen hade sett vita förut, men ville väldigt gärna kramas och vara med oss hela tiden. Så fina.

Så dricker man vatten i Ghana. I små plastpåsar, kom att gilla det allt mer efter ett tag faktiskt. Speciellt om man hade lyxen att få en kall. Dock förstörde det verkligen naturen då de låg påsar som dessa överallt verkligen!!

Såhär avslutade vi dagen, med ett besök på stranden, för att sedan träffa Kofis kompisar för första gången. Det var så galet fint och inte alls vad man tänker att man skulle få se. Dock var det slum bara några hundra meter bort och vattnet drog in mängder med sopor och grejer. Är fortfarande övertygad om att man skulle tjäna mängder på att starta hotell där för det finns i princip inga och är såå fint!

På kvällen sedan hängde vi sedan med Kofi, Bentil och Bens kompisar, det var några trevliga och några lite mindre trevliga haha. Men efter att ha träffat dem i två veckor kan jag nu säga att de flesta faktiskt är ganska trevliga. Ben och Bentil går på universtetet och de hade något samarbete med ett tyskt universitet så det var massa tyskar där. Många ghananska killar är lite äckliga dock, eftersom de har lite annan kvinnosyn än oss. Sen när vi kom hem så hade vi även ett långt samtal jag, Emma, Kofi och Bentil och det var verkligen då vi insåg skillnaden mellan Sverige och Ghana. Vi får betalt för att gå i skolan och få gratis skolmat och datorer, medans de får betala för att gå dit och inte ens har skjuts.